Ujian Pada Diri

Hidup ini penuh dengan ujian. Dan Allah tak akan menguji seorang hambanya di luar kemampuan hambanya. Aku sedang diuji..walau sekuat mana hati aku, walau setabah mana aku sekarang, aku tetap punya hati dan perasaan. Walau aku cuba mengeraskan hati aku, aku tetap manusia, khalifah di muka bumi ini. 

Keadaan yang terjadi menyebabkan aku berfikir banyak kali. Saat aku mula menerima, kenapa saat itu dia semakin menjauh dari hidup aku..Bukan aku tak sedar perkara itu..LAtar belakang keluarga yang berbeza, pelajaran yang berbeza, persekitaran yang berbeza, terimalah aku seadanya. Kerana aku manusia biasa, tak lari dari buat silap. Dan ikatan pernikahan itu adalah ikatan yang menyatukan dua hati. Ikatan yang menghubungkan dua jiwa.. Bermulanya hidup yang baru selepas itu. Tanggungjawab bertambah. 

Diri aku, hanya aku yang tahu. Post yang agak pelik kali ini. Aku pohon maaf andai keputusan muktamad yang bakal aku buat tidak memuaskan hati ramai pihak. Kerana aku punya hidup aku. Aku banyak buat salah. Aku tak mungkin dapat membina satu manusia yang soleh/solehah andai diri aku masih tidak sempurna. Aku masih dalam proses mempelajari balik ilmu itu..yang telah lama aku hanyut dalam dunia yang indah ini.

Seorang kawan selalu menasihati aku "Sejarah lama jangan di ingat" 
Tapi bagi aku berbeza, "sejarah lama itu yang kena ingat, kerana itulah yang membuat kita lebih berhati-hati dalam hidup, yang guide perjalanan hidup kita masa depan supaya kita dapat mencorak hidup baru" Ini ialah pendapat aku.

Moganya aku ini tabah dan dapat berfikir berlandaskan ilmu yang benar. Wallahualam.

~Keep us close to You.Until the end of time..Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma Wa jamaah baina kuma fee khair~

2 comments:

MawarAsyikin said...

kita sama2 diuji...^^
ekin pn bru gak nk buat entry cmni..hehe!

sheaza said...

ujian itu sentiasa berterusan dalam hidup.tidak dinamakan hidup tanpa ujian. semoga ekin tabah menghadapi ujian :)