Memberi dan Diberi

 Assalamualaikum wbt..

Apa yang nak di kongsi pasal frasa memberi dan diberi..??..Hurm.. satu frasa melayu yang agak mendalam maksudnya. Kalau omputih katanya ' give and take'. Sememangnya give and take ataupun memberi dan diberi amat mendalam maksudnya dalam kehidupan kita sehari-hari kan. Tak kira la dalam keluarga ke, persahabatan ke atau pun percintaan...ecece...chop!! mengaku awal-awal, aku dah lama tak der pengalaman dalam percintaan, so, tak boleh nak kasik idea n story..tapi kalau keluarga dan persahabatan bolehlah..hikhikhik..Kadang-kadang, aku pelik gak dengan sesetengah orang ni, dia alwez nak orang memberi atau give sumtim kat die..tapi dia tanak give sumtim dekat orang...pe hal beb...kalau nak orang bagi contohla hadiah besdey...kita pun kena bg gak kot.. Aku ada pengalaman tentang ni, aku n dua orang my bFf..setiap kali tahun bezdei kiter2, selalu tukar hadiah, benda ni seingat aku dah berlanjutan selama 5 tahun...sejak kiter2 habis sekolah dulu lagi.. Tak perlu kot hadiah mahal2 tuk kita bagi kat kawan2...tapi keikhlasan tu yang penting. Kita dapat rasa keikhlasan bila dapat sumtim even benda itu sangatlah simple... macam masa zaman remaja dulu, dapat 1 hadiah tabung untuk birthday ke-18, sangatlah gembira rasanya sampaikan aku beria kot bawa tabung doremon yang sangat besar gedabak tu ke matrik melaka...tabung tu saja da muat dalam 1 kotak kertas A4 tuh...aiyooo...beria seh aku bawak gara-gara nak menabung kononnya... Taklah ...aku letak tabung tu kat meja study..kuikuikuikui...
Dua tiga hari lepas, ada la kesnya, aku dan kawan aku nih, aku nampak dia pakai kemeja, then, aku bagi tau sejujurnya (dah memang aku jujur, hakhak)..aku bagi tau la..baju baru ke?? Haaahaa..Apa sebenarnya aku nak cerita nih?? Entahla...abaikan pasal ni la..sajer je pun...hikhikhik..
Kalau kita nak orang bagi perhatian dekat kita, kita pun kena la bagi perhatian dekat orang jugak kan?? tak gitu ke..kikikiki...Tak cukup prihatin lagi ke aku nih?? Adoiii...ni yang susah aku nak jawab nih... dah cukup prihatin dah kot ko tu...hihihi...mana la aku tau weh.... ko rase ko prihatin dekat orang sekeliling ko ke tak.. takpun ko tu ego melangit..sampai segan nak tunjuk keprihatinan ko tu.. (haishh...ape ke hal aku membebel ni...) kadang-kadang, kita tau kawan kita ni sakit...tapi sajer wat2 taktau...hakhak...malas nak melayan ah..
 Tanda ingatan tu tak semestinya mahal kot...tetibe teringin nak pakai cincin yang boleh tulis nama tu..macam cun ajer...tapi aku tulis nama aku ajo la...buat apa tulis nama orang lain..takpun...aku tulis nama bFf aku...okey gak tuh...kasik sempena hadiah besdey...cantik...tak pernah kasik ag nih..kerongsang kupu-kupu...dah lama tak pakai..ada dalam almari kat umah ni hah..kalau pakai..boleh ingatkan pada kenangan lama..sakit nanti..better simpan elok2...bila ntah tak rasa sakit nyer..Moral of the entry..Jom pakat2 kita memberi dan diberi kepada orang2 sekeliling kita ni...kerana ukhuwah itu sangat indah...:)

Mood sekarang...ceria kot..hehe..sebab nak sambut Aidil Adha kan..lagipun baik ceria sekarang nnti dah start LI kan banyak kerja..serius terasa seperti tak bersedia mentally n physically nih..hehe

~Keep us close to You.Until the end of time..Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma Wa jamaah baina kuma fee khair~

0 comments: