Kisah Semalam:::Hantaran Kahwin


Assalamualaikum dan Selamat Pagi.Dah pukul 10.20 am rupanya. :)

Ini mood aku nak ber'story' pasal apa yang terjadi semalam. SEmalam tader pape pun yang happened. Cuma seorang kawan aku nih, call..malam sebelumnya dah call dalam 30 minit, malam semalam lagi lama satu jam..adoii...panas telinga aku weh..dah la aku nih jarang cakap lama-lama..ayoo..Apa topik yang dibualkan..whoaa macam-macam la..aku rasa macam dia nih sengaja nak tahu apa aku jawab kot..siap nak gaduh-gaduh dengan aku apa pasal..(geram+meluat gak)

Topik 1 ialah tentang mas kahwin@hantaran dan wang yang harus dihabiskan sepanjang nak buat majlis kahwin. Ewah-ewah...ada ke cakap bagi 3ribu je kat perempuan..hello..setakat nih yang aku dengar pun rm5000 ini jiran nenek aku graduete Test dari NZ tau..Aku sebagai perempuan pun bukanlah nak letak mahal-mahal dekat hantaran tuh..kita tengoklah kewangan lelaki tu macam mana kan. Kalau lelaki itu mampu dan terlebih mampu apa salahnya dia nak beri yang terbaik untuk isterinya..bukan niat nak menunjuk-nunjuk..

Tapi kalaulah bakal suami itu baru habis belajar, baru grad sama macam kita, fikir-fikirlah, kerja dalam setahun nak kahwin..mana nak cekau 10ribu untuk hantaran.Kalau dapat simpan duit RM5000 itu pun dah kira okey tau dalam tempoh setahun bekerja. Kita semua tahu kan kalau fresh graduate berapa sangat gaji masa mula-mula kerja nih. Standard semua gaji dalam 2000++ la kan. Tolak bayar kereta, bayar rumah,makan-makan,minyak lagi, bagi kat mak ayah lagi..kalau dapat buat saving 500 sebulan itu dah kira okey tau..Bukan senang nak buat saving tau..nak boroskan duit senang lah..tak kira laki ke perempuan ke sama aja. Kalau dah kaki boros..hehe (bercakap untuk diri sendiri jugak nih)

Berbalik kepada hantaran yang mahal-mahal mencecah 5 angka nih. Kalau dia baru bekerja, sah-sah lah kena buat pinjaman paling kurang 20 ribu tau..uishh..bayangkan kalau pinjam 20ribu dengan bank, nak kena bayar bulan-bulan berapa..10 tahun kahwin baru habis pinjaman..aishh..cuba kira kalau dia dah ada saving dalam bank kan..mungkin amaun pinjaman yang dibuat berkurang kepada 10ribu..takder lah lama dan banyak sangat kena bayar bulan-bulan kan. ?? aku rasa apa aku cakap nih betul la jugak..

Bab hantaran pulak, kalau tau si dia tuh baru kerja, tak payahlah nak demand-demand kot..kalau dah lama kerja..dialu-alukan untuk ber'demand' hehe..:)

Ini semua topik yang aku bincangkan dengan kawan aku tuh...kadang-kadang aku geram jugak dengan laki nih. Beragak la weh nak letak hantaran tuh..pikir la air muka perempuan tuh..dan lagi satu, kalau tak cukup ilmu pasal agama..tak payah nak berbahas pasal dari segi hukum hakamnya..naik menyampah aku tau tak..aku bukan nak menyerah kalah gitu aja masa ditanya. tapi sebab aku nih tak pasti sama ada jawapan aku bagi nanti betul ke tak di sisi agama. sebab tu lah aku malas nak bertekak lama-lama. Tapi ingat macam ni jer lah...Islam itu fleksibel, kita boleh tengok dari banyak sudut tau. Tak semestinya we are in one box only. Cuba tengok ikut perspektif lain..

Banyak lagi yang aku berbahas dengan dia..tapi aku malas nak taip lah..okes..Pergi dulu..Tata..Wassalam

~Keep us close to You.Until the end of time..Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma Wa jamaah baina kuma fee khair~

0 comments: