Terima Seadanya

Assalamualaikum dan Selamat Malam.
Entri kali ini bertajuk 'Terima Seadanya'..
Kenapa tajuk ini yang dipilih...

Sebab aku nak mengomel sedikit berkaitan benda ini.Ungkapan terima seadanya memang sangatlah senang untuk dibicarakan dan dituturkan oleh semua orang. Tapi nak praktikkannya, bagaimana pula? Adakah ianya sesenang menuturkannya? Siapa bilang senang, memang aku tabik dekat dia. Bagi aku, perkara ini bukan sesenang yang dituturkan. Benda ini sangat susah. Cakap senang, bila terkena pada diri sendiri, barulah tahu, susah nak praktik.Itulah hakikatnya kehidupan kita sebagai khalifah Allah di muka bumi.

Nak cari 'kesempurnaan' sangat susah. Kerana dalam dunia ini tidak ada yang sempurna melainkan Allah Azzawajala..Diri kita pun tak sempurna. Sehebat manapun manusia di persada dunia ini, pasti ada kecacatan dan kelemahannya juga. Kita inginkan orang yang 'perfect', hakikatnya diri kita tak perfect..Kita tak boleh nak ubah orang itu sebagaimana ikut acuan kita. Melainkan kalau bayi yang masih kecil, di mana kita boleh mencorakkan dia mengikut acuan kita.

Mencari kesempurnaan amat susah. Apa kata kita belajar menerima seadanya. Dan juga belajar untuk terima pandangan dari orang lain. Mana yang baik kita ambil jadikan panduan, mana yang buruk, jangan jadikan ikutan.Dan belajar juga untuk lebih berhati-hati dalam hidup ini kerana tak semua orang sama dengan kita.

Kenapa aku cakap begitu? Sebabnya setiap insan itu berbeza, latar belakang keluarga yang berbeza, didikan dan asuhan yang berbeza dan persekitaran membesar dan hidup yang berbeza. Aku tak nafikan ini semua ialah faktor kepada pembentukan karektor seseorang individu itu. 

Sebagai contohnya diri aku sendiri, dibesarkan dalam keluarga yang tegas. Secara automatik aku menjadi tegas. Tapi aku masih ada budi bicara dalam ketegasan aku. Bukan bererti setiap kata aku harus dipenuhi. Bukan begitu. 

Kesimpulannya, hidup kita ini banyak bergantung kepada orang sekeliling kita. Kita tak boleh nak menyombong diri kerana adanya kita seperti sekarang adalah dorongan dari orang-orang rapat dengan kita. 

Di sini aku nak say thanks kepada keluarga aku, teman-teman yang sentiasa bersama aku dan insan-insan yang sentiasa di hati aku dan sentiasa aku sayang. Terima kasih kerana sudi menerima aku dalam hidup anda semua..


~Keep us close to You.Until the end of time..Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma Wa jamaah baina kuma fee khair~

0 comments: