Harus Belajar

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Post baru balik dr Uitm PA dan keluar bersama kawan-kawan ke OU pakai baju kurung di hari Sabtu yang indah..(habis setangki minyak kereta dr Bukit Beruntung-PA-OU-Rawang-BB)...makan minyak jugak kereta aku nih. Memang dasyat la..hehehe...Jarang jalan2 sakan sebab itu tak terasa biasanya.

Terasa diri aku ini masih terlalu cetek dengan ilmu kekeluargaan dan rumah tangga. Bila dah nak habis universiti nih, perancangan tuhan yang kita tak sangka..senangnya untuk menyayangi seseorang..Dan waktu ini perasaan ingin menoktahkan perhubungan itu dengan perkahwinan sangat2 terasa kuatnya. Kami sedar yang hubungan cinta tanpa perkahwinan terlalu banyak dugaan. Perkahwinan yang dilihat sebagai satu solusi untuk perhubungan cinta bukan boleh dilihat dari satu sisi sahaja. Aku melihat perkahwinan ialah satu titik permualaan hidup baru, yang mana satu proses pengenalan dan memahami antara satu sama lain berlaku. Kenal bertahun bukan bererti kita kenal dia 100%. Sebabnya kita hanya kenal separuh daripada dirinya sahaja. Dan bagi pasangan yang ingin berkahwin haruslah memantapkan ilmu rumahtangga dan ilmu mendidik anak-anak. 

Perkahwinan yang aku impikan, solat berjemaah yang dilakukan setiap hari dan kalau boleh jika berpeluang ialah solat jemaah setiap kali waktu solat bersama keluarga, mengalunkan alunan zikir dan bacaan Al-Quran bersama..Suami yang boleh mengimamkan keluarganya. 

Hati kecil aku, menerima dia seadanya tanpa mempersoalkan apa masa lalunya, kerana setiap dari kita punya masa lalu. Dan aku mengharapkan yang dia tidak mempersoalkan masa lalu ku. Yang penting masa hadapan yang harus dilalui. Walau ramai berkata, harus dipilih masa lalunya, namun, bagi aku, siapa aku untuk terlalu 'demand' dengan seseorang. Aku bkan sempurna, untuk mencari kesempurnaan itu susah. Tiada yang sempurna di dunia ini. 

Setiap perkahwinan itu telah ditetapkan dengan rezekinya. Bagi yang masih baru dalam bekerja, dan ingin mendirikan rumah tangga pastinya soal wang yang menjadi satu isu yang memb uatkan kepala ini pening memkikirkannya. Perempuan, tak fikir sangat, lelaki memang kena teliti dan fikirkan semasaknya. Walaupun aku tak perlu sediakan duit untuk mas kahwiin dan hantaran, tapi sekarang pun sudah mula merencanakan belanjawan yang harus dibuat untuk nak bina masjid itu nanti. Paling kurang jena ada 10000 untuk urusan walimah dan hantaran. Sekarang semua kos meningkat. Dalam hati terfikir, sempat atau tak nak kumpul duit dalam masa 1 tahun sebanyak 10k. Dalam kepala fikirkan nak beli kereta dan sebagainya. Tapi, eloknya fikirkan yang mana penting dahulu. Pabila sampai waktu dan ketika, nikah itu hendaklah dilaksanakan. 

Benda yang paling aku nak sekarang, nak belajar balik ilmu agama dan al-quran. Dah lama nak belajar benda ini, dari awal tahun 2010 lagi, waktu aku membeli tafsir ar-rahman yang besar supaya mudah urursan membaca. Namun sampai kini hasrat itu tak tercapai. Target aku, sebelum menamatkan zaman single nih, aku nak belajar balik semua itu. (moga dipermudahkan segala urusan aku).

p/s: semoga ikatan yang terbina ini terus kekal dan kita dipermudahkan untuk membina 'masjid' itu nanti

~Keep us close to You.Until the end of time..Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma Wa jamaah baina kuma fee khair~

0 comments: