Kerna Aku Insan Biasa : L & G


Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh dan Selamat Tengah hari buat semua..aku pilih tajuk entri aku kali ini, Lost and Gain ~~Wheee...

Apa kaitan dan relation L & G in my life..Banyak kaitan dia kot..hehe..banyak kaitan yang tak terkata. Seperti mana kita semua dah sedar, buat mana-mana yang sedar la kan..tahun 2010 dah nak habis..x sampai 2 minggu lagi akan menjelma tahun baru dengan membawa harapan dan kisah hidup baru..hehe..buat siapa-siapa yang tak sedar itu, tak mengapalah..teruskan lah tidur dlam 2010 ini..ngeh3x..

Saja aku nak berkongsi tentang L & G..untuk hidup kita ini kan, bukan semua benda yang kita nak kita dapat..bukan semua yang kita tak nak akan kita tak dapat. Kadang-kadang kita di uji dengan kehilangan sesuatu yang benar-benar kita nak dan sayang...Puas kita terfikir, mengapa susah sangat kita ni nak bahagia dengan perkara itu...Ada juga situasi di mana contohnya kita nak sangat berjaya dalam pelajaran..kita nak sangat capai target yang kita idamkan..dari start awal masuk universiti sampailah nak keluar uni kita duk bermimpi tentang target kita tuh..alih-alih bila last sem, kita dapat apa yang kita nak..Allah tak bagi apa yang kita nak awal-awal.. Allah bagi bila kita nak habis dah..

Aku menulis ini ada kaitan dengan diri dan kehidupan aku sendiri..Di sebalik aku kehilangan banyak perkara yang aku inginkan dalam hidup, Allah bagi aku anugerah yang tak ternilai untuk aku. Sekarang ini aku hampir menamatkan pengajian aku..semester terakhir aku di universiti..Tahun ini, bukan tahun ini sahaja lah, sepanjang aku dekat universiti nih, 3 tahun setengah dah kan..Masa awal-awal dekat uni, eku impikan untuk Aim sebagus dan sebaik keputusan dalam exam..lagi-lagi bila orang yang dekat di hati aku waktu itu setiap sem dapat naik pentas untuk anugerah Dekan..aku rasa nak jugak merasai pengalaman bagaimana menjadi pelajar yang dapat AD..maklumlah, waktu itu, dia menjadi pencetus semangat aku untuk terus mengorak langkah dengan berjayanya. Tapi, langit itu tak selalunya cerah, kadang-kadang ianya mendung dan hujan lebat dengan tiba-tiba. Dari sem 1 hingga sem 3, result aku memang ngam-ngam makan aja. Waktu titik perubahan aku berlaku, result aku masa sem 4, naik dan waktu itu aku memang sangat-sangat bersyukur. Bila sem 5, aku jatuh sikit, bila sem 6 aku naik balik dan sem 7 adalah anugerah Allah kepada diri aku..aku memang sangat-sangat tak menjangka. dari dulu lagi aku nak benda ini, tapi Allah bagi bila aku dah di semester terakhir. Aku dapat DL juga..alhamdulillah.

Segala syukur aku panjatkan ke atas Allah yang Esa atas pemberian kepadaku ini. Dengan CGPA yang mencapai target. Namun, aku perlu masih berusaha sekuat tenaga di Semester 8 ini untuk buat yang terbaik dalam praktikal dan projek aku.Yakin dengan adanya Allah disisi membuat aku sentiasa bersemangat. Nak dikatakan hidup pada tahun ini tiada cubaan dan dugaan, sama sekali tidak tepat kerana hidup aku penuh dengan cubaan dan dugaan. Itu ialah asam dan garam dalam kehidupan aku. Bukan semua yang kita nak dalam hidup kita akan dapat terus, mungkin ianya memakan masa. Allah itu maha Pendengar, Allah itu Maha Pengasih, Allah itu Maha Penyayang. Dia akan makbulkan semua doa hambanya yang tulus dan ikhlas berdoa kepadanya. Aku sedar perkara ini lama sudah, dan dengan apa yang aku dapat, lebih menguatkan keyakinan dan rasa kehambaan aku kepada Allah. Iyelah, di saat ini, aku banyak kehilangan perkara dalam hidup. Aku kehilangan benda bernilai dalam diri aku, kalau nak diputarkan waktu pun dah tak boleh. bak kata peribahasa melayu "terlajak perahu boleh diundur, terlajak perbuatan buruk padahnya"..betul ke ayat aku nih..aiseh!! tengok gaya ayat, bukan macam dapat A1 masa SPm dulu ( dah hilang skill buat esei sejak tinggalkan zaman sekolah).

Disebalik kita kehilangan, kita juga mendapat sesuatu, aku anggap ini ialah anugerah Allah kepada aku, disaat diri aku hampir terhanyut kembali, Allah sedarkan aku balik, Dia paut aku balik ke pangkuan. Semuanya di bawah kekuasaannya. Cuma sebagai insan biasa, kita juga ada harapan, dan aku sandarkan harapan itu kepada Allah. Biarlah Dia yang menentukan. Selagi aku terus bernafas..selagi itulah aku tetap berharap pada Allah. Tidak guna berharap pada manusia yang akhirnya kita sendiri tak pasti. Janji manusia itu tak pasti, tapi janji Allah itu PASTI. Manusia sungguh indah berjanji, bagai kata-kata yang ditanam didasar lautan nan indah..pepasir pantai menjadi saksi janji itu, namun..sekelip mata boleh mungkir. Daripada Allah kita datang dan kepadaNYA kita kembali. Wallahualam. Semoga kebahagiaan terus mengiringi hidup kita semua..Ameen..:)

~Keep us close to You.Until the end of time..Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma Wa jamaah baina kuma fee khair~

0 comments: